mandag den 5. maj 2008

Dag 311, skinne 23

Så har jeg været hos min Invisalign tandlæge, og vi fik en god snak om hvilke korrektioner, der skal foretages. Vi var faktisk meget enige, men der var et par steder, hvor løsningen var lidt anderledes end jeg havde troet. Her er det så man er glad for, at man har en erfaren tandlæge, som kan forklare, hvorfor det er bedre at rette lidt på en bestemt tand fremfor en anden.

Jeg fik taget nye aftryk af tænderne, så de sidste skinner kan blive produceret, hvilket tager ca. 6 uger. Der skal nok 5-6 skinner til at rette de sidste ting til. Indtil jeg får de nye skinner skal jeg blive ved med at gå med skinnesæt nummer 23.

For at tage aftryk var det nødvendigt at fjerne alle attachments, så nu er jeg helt uden attachment for første gang i ca. 10 måneder. Det føles faktisk lidt underligt, og skinnerne er meget mere løse end de plejer.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej,

Jeg har selv skæve tænder, og overvejer stærkt invisalignbehandlingen.
Hvordan er det gået med udtalen af ord efter du startede på tandreguleringen - og hvilke andre negative ting er der ved indgrebet (foruden ømhed og ovenstående)?

Og til sidst men ikke mindst: Hvor meget skulle du betale - og er det en behandlingsform du kan anbefale? (:

På forhånd tak
Mvh.

Anders J sagde ...

Hej!

For problemer med udtalen se min kommentar til indlægget fra 4. maj.

Jeg vil helt bestemt anbefale Invisalign til andre. Det er næsten usynligt, så folk lægger ikke mærke til det i dagligdagen.

Ulemper synes jeg ikke, der er mange af, men man bliver selvfølgelig træt af, at man må begrænse mellemmåltiderne og så bliver man også rigtigt træt af tandtråd og tandbørste. Mit tandkød har dog aldrig været flottere, så det er en uventet sidegevinst :-)

For mig har det kostet ca. 45.000. Det er dyrt, men det er det værd! Omkostningerne afhænger af hvor kompliceret en behandling man skal igennem. Jeg har fået slebet en del mellemrum, og det koster ekstra.

Anonym sagde ...

Hej, det er 'anonym' igen.

Det kan godt være, at jeg har overset noget, men vil lige høre:

Hvor synlige var dine 'attachments'?
Efter hvad jeg har hørt, er det på de tænder der skal roteres/rettes der får disse påført, og i og med, at jeg har de forreste, synlige tænder skæve, bliver det så disse der skal påføres disse 'attachments'? For det må siges at være lidt afskrækkende.

Hvor lang tid gik der desuden før folk begyndte at opdage, at du havde fået invisalign?

Tak for svarene,

Mvh

Anders J sagde ...

Hej igen,

Jeg har også haft meget skæve fortænder i overmunden, og det har været den primære årsag til, at jeg er gået i gang med tandretning. I blog indlæget fra 9. januar kan du se at jeg kun har haft attachments i overmunden på tand nr. 4 (talt fra fortænderne) i begge sider. Det er i praksis helt usynligt.

I undermunden har jeg haft seks attachments i alt, heraf den ene sidder på den ene ydre fortand. Den kan man godt se, men da det er i undermunden lægger man ikke så meget mærketil det (man ser ikke mine tænder i undermunden så meget når jeg smiler). Det er altså meget individuelt, hvilke attachments man skal have, og hvor synlige de er. Der er næsten ikke andet at gøre end at spørge en tandlæge for at få en vurdering.

Overordet vil jeg dog sige, at det er meget sjældent folk lægger mærke til det. Selv på jobbet er der folk, der først lige har opdaget det, og det er fordi jeg har fortalt dem det.

Mvh. Anders

Anonym sagde ...

Super!

Tak for bloggen og svarene, du har hjulpet mig et skridt nærmere mod at vælge 'invisalign'.
:)